Zálohy na energie jsou nezbytnou položkou rodinného rozpočtu. A ten bývá u velké části rodin dosti napnutý. Navýšení záloh pak jistě není příjemné. Kdy vám mohou dodavatelé plynu a elektřiny platby zvednout? A kdy se ohradit?
Po pravidelných měsíčních platbách přijde jednou za rok rozhřešení v podobě vyúčtování. Jak veselé to bude čtení, záleží jednak na ceně energií, kterou do jisté míry můžete po porovnání cen ovlivnit výběrem dodavatele elektřiny či plynu. Záleží to však i na tom, jaké spotřeby elektřiny a plynu jste za uplynulé měsíce dosáhli. Zde pak hrají roli vaše návyky, resp. to, jak moc tepla a světla si dopřáváte.

Na příští období

S vyúčtováním vám do schránky přijde i rozpis nových záloh na příští období. Pokud se zvedne cena plynu a cena elektřiny, případně spotřeba, je navýšení na místě. Ovšem dle Energetického regulačního úřadu (ERÚ) roste i počet případů, kdy jsou spotřebitelům navyšovány zálohy bez zákonných důvodů.

Jména společností, které klientům navýšily platby účelově, zatím ERÚ nesdělil. Každopádně cílem každé solidní společnosti by samozřejmě měla být vyrovnaná faktura pro zákazníka. Energetický zákon jasně říká, že zálohy na další období mohou být stanoveny nejvýše v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby – dodavatelé plynu či elektřiny je tedy mohou zvýšit na základě očekávanému nárůstu spotřeby například kvůli změně distribuční sazby či novému spotřebiči, případně kvůli již zmíněnému zvýšení cen.

Od nového roku se cena elektřiny zvýší o 15 procent. Je tedy ideální doba na srovnání cen elektřiny jednotlivých dodavatelů, resp. jejich nabídek, a případnou změnu dodavatele.

Když není důvod

Někdy však dodavatelé nastaví vyšší zálohy zbytečně. Důvody mohou být dle odborníků dva. První je zcela prozaický – jedná se o omyl. Přece jen všude pracují lidé a i systémy se mohou mýlit. Pak je potřeba se bránit. V tomto případě zpravidla dodavatelé chybnou výši záloh rychle opraví.

Další případ už tak úsměvný není. Se záměrně vyššími zálohami se mohou dle Energetického regulačního úřadu setkat zákazníci společností, které se potýkají s finanční tísní a tímto krokem si chtějí vylepšit svou likviditu. Pokud se však s tímto postupem smíříte, nepodáte stížnost a společnost následně ukončí svoji činnost, o vrácení přeplatků budete žádat v insolvenčním řízení. Takové vymáhání pak ale často končí neúspěšně.

Ideální zálohy? Tak akorát

Vše záleží na konkrétní společnosti, někteří dodavatelé plynu či elektřiny dokonce nechávají výši záloh na zákazníkovi. Každopádně by výše záloh měla odpovídat spotřebě. U nízkých záloh po vyúčtování přichází nepříjemné vystřízlivění v podobě nedoplatku. Na druhou stranu, v případě vysokých záloh není důvod, proč by měl zákazník platit zbytečně víc a tím dodavatelům „půjčovat“. Navíc jsou přeplatky často používány na úhradu dalších záloh a tak stále dokola…

I vyúčtování lze reklamovat

Od věci není ani zběžná kontrola vyúčtování. Mnoho dodavatelů plynu a elektřiny má kvůli porovnání cen na svých stránkách kalkulačku spotřeby: Pár kliků se vám tak může opravdu vyplatit. Ohledně případné reklamace pak dodavatelé odběratelům doporučují obrátit se na ně telefonicky přes zákaznickou linku, kde se informujete o celém postupu. Následně pak vždy pošlete reklamaci písemně.

Špatnou zprávou ale je, že reklamace neznamená odklad zaplacení faktury. Pokud dodavatel reklamaci uzná, do 15 kalendářních dnů musí rozdíl vyrovnat.

Tip Rádce na finance: Stavební spoření

Kam poslat ušetřené peníze? Chovali jste se hospodárně a peníze se ještě nerozkutálely? Využijte akce a založte si stavební spoření Nechte ušetřené peníze vydělat ještě víc.
Podpora od státu je až 2 000 korun ročně.

Sdílet článek