Děti se díky těmto hrám naučí rozvážně plánovat, strategicky uvažovat a posoudit všechny možnosti dřív, než se odhodlají k tahu. Důležité je i to, že se formou hry nenásilně naučí spolupracovat a komunikovat, stejně jako prohrávat a nést odpovědnost za svá rozhodnutí. Na druhé straně okusí i radost z úspěchu
Paní prodavačka
Pro nejmenší děti dobře funguje hra na obchod. V tomto případě sice nejde o strategii, ale dítě se v útlém věku naučí základní principy obchodu – nákup zboží za peníze a to, že když něco chce, musí na to mít. Můžete k tomu dětem koupit „opravdickou“ pokladnu a nákupní košík, ale většinou si vystačíte s improvizovanými pomůckami. Odtud pak vede přímá cesta k pokladničkám, díky nimž naučíte děti šetřit z kapesného na to, po čem touží.
Dostihy a sázky
Pro starší děti už přicházejí na řadu deskové hry, jako například Dostihy a sázky, které jsou jednou z nejběžnějších strategických her. V prostředí koňských dostihů se hráči jakožto majitelé stájí musí naučit plánovat dostihy pro své koně, investovat peníze do nových koní, tréninků a licencí, ale i riskovat. To vše s cílem vydělat co nejvíce pro svou stáj.
Hru hraje 2–6 hráčů a je vhodná pro děti od 10 let. Na trhu ji seženete za cenu kolem 500 Kč.
Cashflow
Tato hra simuluje reálné situace, které nás při správě našich financí mohou potkat. V první části nazvané krysí závod hráči pomyslně chodí do práce, vydělávají a přebytečné peníze investují. Kvalita investic určuje, jak rychle se hráč z krysího závodu dostane – jakmile má vyšší příjmy než výdaje, může se pustit na rychlodráhu, do světa velkého podnikání. Cashflow tak názorně představuje základní principy ekonomických procesů a investic.
Hra pro 2–6 hráčů od 10 let existuje ve dvou verzích – pro začátečníky a pro pokročilé, ale i ve variantě pro děti od 6 let. V obou případech se ale připravte na cenu od 1 000 Kč. Kolem hry už také vznikla poměrně početná komunita, takže se můžete přidat do některého z on-line klubů, například na www.cash-flow.cz nebo www.cashflow-klub.cz.
Monopoly
Tato komerčně zřejmě nejúspěšnější desková hra má své kořeny v roce 1943. Její podstatou je simulace realitního trhu – z kreditu, který hráči na začátku hry obdrží, nakupují při postupu po hrací desce nemovitosti a vydělávají nájemné, staví nové domy, hotely apod. Tak mohou na trhu s realitami vydělat pohádkové jmění, ale stejně tak je může při chybných investicích čekat bankrot. Vše záleží na jejich strategii, odhadu a odvaze riskovat ve správnou chvíli.
Monopoly mají mnoho verzí, kromě základní najdete i speciální edice inspirované slavnými filmy jako Star Wars nebo Auta. Jde o hru pro 2–6 hráčů od 8 let, dětské verze jsou přizpůsobeny dětem od 5 let. Pořídit hru můžete zhruba od 800 Kč.
Carcassonne
Naprostá legenda strategických deskovek, jedna z nejpopulárnějších her posledních 15 let vůbec, je kreativní, zábavná a naučná. Hráči mají za úkol stavět svůj svět v okolí jihofrancouzského města Carcassonne v období středověku a umísťují do něj své rytíře, mnichy, lupiče a sedláky. Postupně budují cesty, statky, kláštery, města a musí plánovat a promýšlet, jak bude vše fungovat nejlépe.
Základní verze se dočkala už mnoha rozšíření a zdaleka asi nejsme u konce. Hra pro 2–6 hráčů od 8 let má i dětskou verzi pro děti od 4 let. Za základní verzi dáte kolem 500 Kč, rozšíření seženete od 300 Kč.
Šachy
Jestli je nějaká hra symbolem strategického myšlení a plánování, pak jsou to rozhodně šachy. Staletá tradice a fakt, že se hrají ve všech kulturách, udělala ze šachů nejpopulárnější strategickou hru na světě. Není sice nijak jednoduchá a vyžaduje trénink, ale užít si ji může kdokoli a v každém věku. Pravidla jsou jednoduchá a snadno se je naučí každý. Nevěříte? Můžeme vám to dokázat. Přihlaste se do šachového programu Modré pyramidy a naučte se hrát tuto královskou hru s námi.