Povinné ručení (pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla), jak už je z názvu zřejmé, je pojistkou ze zákona povinnou. To ale neznamená, že se nevyplatí si pečlivě prostudovat, co které pojištění na trhu nabízí a kryje. A jedna rada hned v úvodu – rozhodně si nevybírejte to nejlevnější pojistné ručení, protože úspora při platbě se může vymstít v okamžiku, kdy se něco opravdu stane.
Povinné ručení, jak už bylo řečeno, je zákonem danou povinností. Pojištění kryje veškeré škody, které způsobíte provozem svého motorového vozidla. A nejde jen o škody, které způsobíte někomu jinému, ať už člověku, či jeho vozidlu, ale také o škody na životním prostředí či náhrady za ušlý zisk.

Pojištění v nabídce jednotlivých pojišťoven se liší v parametrech. Těmi jsou limity pojistné ochrany, různé doplňkové služby a připojištění a rozsah asistenčních služeb. Právě nabídka poskytovaných asistenčních služeb může být častokrát tím klíčovým faktorem při rozhodování o tom, jaké povinné ručení si vybrat a za jakou cenu. Řidiči určitě ocení nepřetržitou 24hodinovou asistenční službu nebo i takovou zdánlivou maličkost, jakou je například pomoc při výměně pneumatiky.

Vyplatí se šetřit?

Najít optimální poměr cena versus výkon, to je snaha každého řidiče nejen při koupi auta, ale i při hledání toho správného povinného ručení. A každý se snaží ušetřit nějakou tu korunu. Jde to? Ano, ale…

Ještě jednou stojí za to zopakovat radu z úvodu: Nejlevnější rozhodně neznamená nejlepší, ani nejvýhodnější. U povinného ručení je potřeba zvažovat víc než jen to, kolik za povinné ručení ročně zaplatím. Za pojistku sice zaplatíte o pár stovek méně, ale můžete tratit v případě nehody a vzniklé škody.

Ze zákona je nejnižší limit pojistné ochrany 35 milionů korun, což se na první pohled může zdát jako částka naprosto dostačující pro krytí škod nebo náhrad. Jenže… Představte si, že při dopravní nehodě těžce zraníte mladého člověka a způsobíte mu trvalou invaliditu. Z povinného ručení pak hradíte nejen škody materiální, ale i náklady na léčbu a také náhrady za ušlý zisk a nemožnost společenského uplatnění. Tahle povinnost vám zůstane až do smrti a takové náhrady se šplhají až do závratných výšek mnoha desítek milionů korun.

Může se také stát, že způsobíte havárii, při které se překlopí cisterna, například s benzinem, který vyteče a způsobí závažné ekologické škody. I v tomto případě se náhrady škod mohou vyšplhat mnohem výš, než je zákonem daný nejnižší limit 35 milionů korun.

Ostatně, za příklad může posloužit i veřejnosti dobře známá nehoda, kdy se na železničním přejezdu u Studénky srazil kamion s projíždějícím pendolinem. Škody byly tehdy vyčísleny na stovky milionů…

Stručně řečeno, nejlevnější pojistkou se sice ušetří pár stovek, ale při závažné nehodě je tu rázem problém. Velký a drahý problém. Nic se neděje jen do doby, kdy se něco opravdu stane.

Protipólem nejnižších limitů jsou částky i 200 milionů korun. Experti tvrdí, že je moudřejší se přiklonit k vyšším limitům podle rčení: Nikdy nevíte, co se může stát. Pravdou je, že rozdíly ve výši pojistného se pojišťovna od pojišťovny liší o několik stovek korun ročně. Za peníze navíc si ale kupujete klid a vědomí, že ať se stane cokoliv, finančně vás to nepoloží. Jen si představte, že způsobíte škodu za 50 milionů, ale máte nastavený limit 35 milionů. Dost velký rozdíl a částka na to, abyste přišli o klidné spaní.

Tip Rádce na finance

Výhodné povinné ručení si můžete sjednat u poradců Modré pyramidy.

Modrá pyramida nabízí hned čtyři varianty pojistných limitů.

Jak vybírat povinné ručení

Přesto se ušetřit dá, byť je to spíš relativní pojem, protože se bavíme o úspoře několika stovek, zatímco následky mohou být v desítkách milionů. Takže lépe než přemýšlet o tom, jak ušetřit nějakou tu kačku, je zaměřit se na výběr povinného ručení.

Produkty jednotlivých pojišťoven jsou podobné. Proto je dobré všímat si toho, co konkrétně v rámci povinného ručení nabízejí a v čem se liší. Jaké mají limity, v jakém rozsahu nabízejí asistenční služby a krytí škod, jaké jsou možnosti doplňkových připojištění, například pojištění skel, připojištění vlastního vozu při střetu se zvěří, při odcizení auta, při živelních pohromách…

Na tu největší úsporu ale dosáhnete, pokud budete jezdit dobře a bez nehod. Protože tím si neustále zvyšujete tzv. bonus. A čím vyšší bonus si vyjezdíte, tím výrazněji se vám částka za povinné ručení snižuje. A ve finále se může lišit až o 55 procent! Potom je docela snadné si spočítat, kolik na platbě za pojistné ušetříte. Bonusy většinou naskakují každoročně o 5 %, samozřejmě s podmínkou, že jezdíte bez nehody.

Vliv na cenu pojistného má u většiny pojišťoven i věk řidiče. Platí, že mladí řidiči mají pojistné vyšší. Je výhodnější, když povinné ručení na sebe vezme starší řidič, navíc ještě třeba se zajímavým bonusem. Záleží i na místě bydliště. V tomto směru je nejdražší Praha a velká města. Konečná částka povinného ručení závisí i na typu auta a objemu válců. Částky za povinné ručení se na základě všech faktorů liší mnohdy i docela významně – ročně od 1 000 až třeba po 30 000 korun.

Na co si dát pozor

Ušetřit se dá i tak, že využijete některou z mnoha akcí. Pojišťovny nabízejí různé slevy, takže není od věci sledovat dění na pojišťovací scéně.

A rozhodně se vyplatí důkladně prostudovat pojistné podmínky. Znovu se tak trochu vracíme na začátek. Nenechte se ošálit hláškami o nejlevnějším povinném ručení. Podstatné je to, co obsahuje a především co kryje.

Zaměřte se na kvalitu asistenčních služeb. Když už se připletete do nehody, vždycky se obraťte na svou pojišťovnu a její asistenční servis nebo na univerzální linku 1224. Rozhodně se nenechte odtáhnout některou z odtahovek, které jako supi krouží kolem dálnic a silnic. Taková služba vás může přijít na velké peníze – za takový odtah zaplatíte i několik tisíc. V tomto směru mějte jasno – zásadně kontaktujte svou pojišťovnu.

5 věcí, které byste měli vědět o povinném ručení

Nejlevnější povinné ručení neznamená nejvýhodnější pojištění.
Nejnižší limit 35 milionů korun vypadá jako dostatečný jen zdánlivě.
Povinné ručení se podle pojišťovny liší v limitech, asistenčních a doplňkových službách.
Částku za povinné ručení výrazně snižují bonusy. Mohou činit až 55 procent!
Na cenu pojistného mají u řidiče vliv věk a bydliště, u vozidla typ a objem válců.

Sdílet článek