Pokud se chystáte kupovat nové kolo, spolehněte se na pravidlo „nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci“. V případě kola totiž dvojnásob platí, že na kvalitě byste šetřit neměli. Na druhou stranu na rekreační vyjížďky nepotřebujete kolo na extrémní sjezdy či super lehké silniční kolo jako závodníci na Tour de France. Kde tedy při nákupu kola můžete pár stovek ušetřit, ale kde už raději ne?
Stovky modelů různých kategorií a vám z toho jde hlava kolem. Ano, tak vypadá současná nabídka většiny cyklo prodejen, e-shopů a sportovních řetězců. Proto je dobré si ještě před samotným projížděním nabídek odpovědět na tři jednoduché otázky. To, jak si odpovíte, výrazně zúží výběr a cestu k pravému modelu.

 

K čemu kolo potřebujete?
Jak často ho chcete používat?
Kde budete jezdit?

Díky tomu si určíte kategorii kola a přibližnou cenu. I u kol platí, že kvalitnější materiály a prestižnější značky dělají jízdu pohodlnější a mají také delší životnost. Pamatujte i na to, že každá kategorie kol má svá specifika, která významně ovlivňují cenu.

V samotném začátku se také snažte zorientovat v produktových řadách renomovaných výrobců, i ti špičkoví nabízejí základní modely, které nemusejí dostačovat vašim požadavkům a nejsou určené pro vaše potřeby, styl jízdy a využití.

Dalším zlatým pravidlem je i to, že ať už patříte mezi profesionální cyklisty nebo rekreační jezdce, doporučujeme se při výběru kola svěřit do rukou odborníků. Spíše se vyhněte levným nebo akčním nabídkám obchodních řetězců. Menší obchodník, zato ale cyklistický nadšenec, vám rozhodně poradí líp než anonymní prodavač v hypermarketu.

Jestliže budete vybírat v e-shopu, zvolte ten, který má i kamennou prodejnu, abyste si mohli přijít kolo „osahat“, a samozřejmě si jednotlivé nabídky on-line obchodů důkladně porovnejte.

Ušetřit při nákupu kola můžete také při návštěvě cyklistických veletrhů, které se pro veřejnost pravidelně pořádají. Někteří obchodníci na těchto akcích nabízejí speciální veletržní ceny.

Každopádně počítejte s tím, že investice do nového kola by měla začínat nejméně na 10 000 korunách. Pokud ovšem chcete, aby vám kolo sloužilo několik let, s tím, že investovat budete jen do pravidelné údržby, cena za kolo by se měla minimálně pohybovat kolem 20 000 korun a výše. Není totiž nic horšího, než když si koupíte levné kolo v akci a potom po každém ujetém kilometru skuhráte a nakonec si stejně pořídíte kolo dražší a po právu také kvalitnější.

A jaké kategorie kol jsou pro vás ideální?

Horské, kros, silniční nebo do města? To je kardinální otázka, která bude zajímat každého prodejce. Mějte jasno v tom, po jakém terénu budete s kolem ve valné většině jezdit. Pro jistotu si shrňme, jaké základní druhy kol můžete na našem trhu pořídit.

Krosová a trekingová kola
Kombinují rychlost silničních modelů s odolností horských kol. Hodí se pro jízdu po zpevněných cestách a lehkém terénu. Vynikající volba pro každodenní vyjížďky, pohodové výlety a cesty do práce. Městská kola
Musejí být maximálně funkční, ovladatelná a rychlá, přitom spolehlivá pro městskou cyklistiku. Tomuto účelu je přizpůsobena geometrie i praktická výbava. Některá městská kola mohou dobře posloužit i při rodinných výletech.

Rádce pro finance

Horské kolo (MTB)

Obecně platí, že horské kolo je těžkopádnější a je konstruováno pro jízdu v terénu. Jako doma se cítí mimo zpevněné cesty, na lesních cestách a stezkách. Tomuto náročnému využití odpovídá jeho bytelná konstrukce a vybavení. Resumé tedy zní: „Horáka“ si pořiďte pro časté jízdy v terénu.

Silniční kola

Jsou nekompromisní stroje zaměřené na rychlou jízdu po kvalitním povrchu. Možnosti využití silničních kol nejsou široké, ale pro jezdce preferující rychlost a sportovní výkon jsou jasnou volbou. Využijete je pro pravidelné jízdy delších vzdáleností po silnici.

Rádce pro finance

A na co si dát při výběru kola pozor?

Rám
To, co si musíte ohlídat, je rám kola. A šetřit byste na něm rozhodně neměli, protože je to alfa a omega každého kola. Všímejte si jeho váhy, velikosti a materiálu. V kamenné prodejně by vám měl poradit odborník. Rám si pořiďte „na tělo“ vaší postavě. Pamatujte, že nesprávný výběr velikosti rámu a nevhodné nastavení posedu mohou zhoršit váš celkový jízdní komfort a v dlouhodobějším horizontu způsobovat bolesti zad a kloubů horních a dolních končetin. Rám může být zhotoven z hliníku, karbonu nebo oceli. S výběrem materiálu vám opět poradí profesionál. Pevný nebo odpružený?
Nezbytnou součástí každého kola je vidlice, která drží přední kolo. Zatímco dřív existovaly jen vidlice pevné, dnes jsou na trhu i odpružené, které jsou standardem u horských kol a z velké části také u krosových či trekingových modelů. Vhodná kombinace rámu a odpružení pro váš styl a úroveň ježdění by měly být pro výběr kola zásadní. Je to také něco, na čem byste neměli šetřit.
Pevný rám se vyznačuje nižší hmotností a lepší akcelerací. Pevné rámy bývají méně náročné na servis a také levnější.
Celoodpružené kolo vám dá zase větší komfort z jízdy, v terénu šetří vaši energii díky absorpci nerovnosti. Brzdy
Na našem trhu jsou k dostání dva druhy brzd: ráfkové a kotoučové, přičemž v popředí jsou dnes druhé zmíněné. Platí to zejména u horských a krosových kol, nicméně už i na silničních kolech můžeme najít tento trend. Důvod je prostý – jejich podstatně lepší brzdný účinek. Ani na brzdách byste šetřit neměli. Komponenty
Sem patří přehazovačka, převodníky, ráfky, řídítka a další komponenty. V těchto oblastech se opět vyplatí poradit se s odborníky, kteří poznají, kde ten či onen výrobce u daného modelu přidal a kde ubral, kde to v praxi vadí a kde nikoliv. Obecně platí, že čím lepší komponenty, tím tišší a hladší jízda a kolo je také lehčí. To využijí především silniční nadšenci, na jízdě po městě na tom zase tolik nezáleží. Sečteno podtrženo u určitých komponent můžete na ceně ubrat.

Rádce pro finance

Příslušenství

Nejen dospělý člověk, ale zejména děti potřebují na kole maximální ochranu. Tu zajistí kvalitní kolo, ale i pevná přilba. Do 15 let je povinná, v zájmu vašeho zdraví ji, ale pro jistotu mějte vždy a nikdy na ni nešet řete. Dále by ve vaší výbavě neměla chybět pumpička, sady záplat a základní nářadí na opravu. Součástí povinné cyklistické výbavy je i přední světlé světlo a zadní červené světlo.

Nepodceňujte pravidelné servisní prohlídky

Každé kolo potřebuje pravidelný servis, nejlépe jednou do roka. Ten zajistí delší životnost vašeho kola, bezpečnost, pohodlnou jízdu a v neposlední řadě ušetří za nákup nového kola.

Tip Rádce na finance: Moudré pojištění od Modré pyramidy

Nezapomeňte si před prvním cyklovýletem zřídit dobré úrazové pojištění.

Sdílet článek