Přemýšlíte, jak ušetřit čas? Kde vzít víc času? Jak to všechno stihnout? Co se dá odložit? Jestli vás napadají podobné otázky, pak jste asi zavaleni povinnostmi a pomalu ztrácíte radost ze života. Jak to udělat, abyste zvládali práci, ale měli přitom čas i na zábavu a přátele? Zkuste několik jednoduchých triků, které vám pomohou s organizací času.

 Nezevlujte

Uvědomte si, zda nemáte sklony k prokrastinování, které vás odvádí od důležitých věcí. Lidově se tomu říká „zevlování“. Zbavte se všeho, co vás zdržuje, ať od fyzické, nebo od duševní činnosti. Pokud k práci nepotřebujete internet, odpojte se. Během pracovní doby vyřizujte jen urgentní telefonáty týkající se práce.

 

 Odvalte balvany

Stanovte si, kterým úkolem zahájíte den, a opravdu jej vyřešte jako první. Většinou se jedná o to, co dlouho odkládáte a co vás brzdí v další práci.

 

 Pište si poznámky

Sepište si, co je třeba během dne udělat, a umístěte poznámky na viditelné místo. Osvědčilo se rozložit si úkoly do tří fází. Na jeden list si sepište úkoly na celý měsíc, na druhý list celotýdenní povinnosti a na třetí list úkoly, které vás čekají v daný den. Splněné si odškrtávejte.

 

 Zorganizujte se elektronicky

Využívejte k organizaci času počítačové nebo mobilní aplikace. Některé z nich vám samy dokáží plánovat volný čas. Když si stanovíte určité osobní cíle (například běh dvakrát týdně), aplikace vám automaticky navrhne nejvhodnější dobu. Do elektronického kalendáře si můžete přizvat další osoby a plánovat tak společné akce mnohem efektivněji.

TIP

Zkuste například aplikaci pro Android GOALIST DAILY PLANNER & GOALS. Aplikace není koncipována jako klasický kalendář, ale spíše vás má dovést k lepším výkonům v jednotlivých oblastech tím, že dokáže sama zařazovat pravidelné činnosti do časového plánu.

 Uvědomte si pravidlo 80/20

Mějte na paměti Paretovo pravidlo 80/20, které lze aplikovat na mnoho aktivit v našem životě. V oblasti práce pravidlo vyjadřuje, že s vynaložením 20 % úsilí jste schopní vykonat 80 % práce. Zároveň zvažte, zda je nutné se pouštět do 80 % úkolů, které generují jen 20 % výsledků. 

 

 Nebuďte nenahraditelní

Úkoly, které nemusíte nutně splnit osobně, delegujte na druhé. Nemusí se jednat jen o pracovní záležitosti. Co takhle dovážka nákupu do domu? Paní na úklid? Hodinový manžel na drobné opravy v domácnosti, které vám zaberou třikrát tolik času? Na internetu můžete rychle nakoupit, ale i prodat staré věci přes internetové bazary, které za vás vyřídí vše potřebné.

 

 Naučte se říkat ne

Také se často slyšíte, jak nabízíte pomoc nebo souhlasíte s nabídkou, a už předem víte, že splnění závazku je téměř nereálné? V soukromé rovině je odmítnutí většinou složitější. Mnohem rozumnější je ovšem přiznat, že nemáte čas, než se s vyplazeným jazykem snažit o nemožné. Lidé, kteří mají ve vašem životě oprávněně důležité místo, to jistě pochopí. 

 

 Ukliďte si ve věcech i vztazích

Zkuste uplatnit Paretovo pravidlo i v jiných životních oblastech. Možná, že můžete oželet 80 % věcí, které vlastníte, a 80 % lidí, se kterými se stýkáte. Čas, který věnujete nepotřebným věcem a nefunkčním vztahům, můžete věnovat koníčkům nebo osobnímu rozvoji.

 

 Dejte na chytré knihy

Chvíle četby odborné literatury na toto téma vám možná ušetří moře času. Zkuste třeba „Deset myšlenek o čase“ švédské fyzičky a spisovatelky Bodil Jönssonové nebo „Simplify your time − Konečně mít čas“ spoluautora světového bestselleru „Simplify Your Life“ Lothara Seiwerta.

 

 Buďte v rovnováze

Ptáte se, jak vám tato rada může pomoci ušetřit čas? Jednoduše. Vyrovnaný člověk, který dokáže nejen tvrdě pracovat, ale také dostatečně odpočívat, je mnohem výkonnější a zvládne větší objem práce v kratším časovém úseku. Se syndromem vyhoření za krkem je vám ostatně všechen čas na světě úplně k ničemu.

Sdílet článek